woensdag 3 september 2008

Stad



Zoals gezegd: ik heb er nog bar weinig van gezien. Het gevoel van noodzaak ontbrak ook behoorlijk; ik moet nog een jaar of drie tegen die stad aankijken, waarom alles in je eerste week willen zien?

Maar wat viel me wel op?
- het heeft echt wat met al dat water en mooie architectuur in het centrum. Het water is ook veel blauwer dan in Amsterdam (waar we er toch ook wat van kunnen op het gebied van water). En het licht was heel bijzonder.
- de stad is groot. Evenveel inwoners als Amsterdam, maar veel weidser uitgespreid. Ze hebben de ruimte... Niet erg hoogstedelijk dus, alleen het centrum doet aan als een echte stad.
- toch behoorlijk op auto's ingericht. Op basis van mij vooroordelen over de eko-mindedness van de Scandinaviërs had ik gedacht in een fietsparadijs te komen. Maar daar zijn de afstanden toch echt te groot voor. En de fietspaden stoppen te vaak in het niets. En de heuvels zijn te stijl.
- fantastisch openbaar vervoer. Het is duur, maar er is veel van en alles rijdt vaak.
- groen overal. En niet van dat lullige. Echte bomen en rotsen aan het eind van mijn straat. Gigantische stadsparken.

Geen opmerkingen: