vrijdag 22 augustus 2008

Vliegangst

Ik ga er heen. Morgenochtend. Stockholm. Een weekje orde op zaken stellen. Ik ben heel erg benieuwd. Ik ga heel veel foto's maken. Ik heb heel veel zin!

Maar om er te komen moet ik vliegen. En ik haat vliegen. Maar met de trein duurt het een nacht en een dag; meer dan 20 uur. En het is natuurlijk ook nog veel duurder. Dus toch maar vliegen. Met bezwaard groen hart natuurlijk.

Waarom ik vliegen haat? Natuurlijk is het oncomfortabel en een beetje eng omdat je op 10 km hoogte bent, maar dat is het niet. Het probleem is dat ik er altijd zo boos van word. Die vreselijke veiligheidsmaatregelen! Het is zo vernederend om voor iemand met een uniform je schoenen, riem, jas en trui uit te moeten trekken. En dat ze je dan ook nog even onzedelijk betasten. En dat de wereld daar dan zogenaamd veilig van wordt... En dan te bedenken dat al die energie die gestoken wordt in het opsporen van illegale tubes tandpasta in handbagage ook gestoken had kunnen worden in het opsporen van mensen die echt kwaad willen...

Ik zal wel weer diep ademhalen, verstand op nul en wachten tot het voorbij is. En hopen dat ik niet door die scanner hoef die door je kleren kijkt. Want dat is misschien nog wel erger dan dat fouilleren...


Geen opmerkingen: