woensdag 16 september 2009

Kerkverkiezingen

Foto: Jim Elfström/IKON

Als democraat houd ik van verkiezingen. De posters in de straten met teksten als "Laat je stem horen" en "Verkiezingen 2009" trokken dan ook meteen mijn aandacht. De gemeenteraadsverkiezingen en Riksdagverkiezingen zijn hier echter pas volgend voorjaar. Dus ik was een beetje in de war.

Wat blijkt? Ze hebben hier Kerkverkiezingen elke vier jaar. Om alle vertegenwoordigende lichamen in de kerk te kiezen. Compleet met politieke partijen (er is dus uiteraard ook een groep "Miljöpartister i Svenska Kyrkan"). En iedereen wordt dus wekenlang opgeroepen zijn stem uit te brengen. Als dat niet democratisch is... Een soort waterschapsverkiezingen eigenlijk, maar dan religieus. Lijkt me heel lastig om je te onderscheiden als politieke partij binnen een kerk, maar misschien zie ik dat helemaal verkeerd.

Beetje achtergrond informatie: sinds 2000 (!) is de evangelisch-lutheraanse Svenska Kyrkan (Zweedse kerk) niet meer de officiële staatskerk. De kerk heeft ruim 6,8 miljoen leden. Op een bevolking van 9 miljoen een heel behoorlijke score. Het neemt echter af, want sinds 1996 word je niet meer automatisch lid als je ouders lid zijn, maar moet je echt gedoopt worden.

Op de website van de Svenska Kyrkan vond ik trouwens deze hilarische aanbeveling: "Nu kan je bidden via internet. En andermans gebeden volgen". Ik zal er als atheist wel weer helemaal niets van begrepen hebben, maar ik dacht dat bidden een gesprek met God was. En het lijkt me sterk dat je internet nodig hebt om God te bereiken... Die is toch alwetend, alziend, alhorend?

2 opmerkingen:

Ivar zei

Nee, het internet is alwetend, alziend, alhorend!

Hugo zei

Kan zo hoor, bidden via internet. Zie de anime serie Lain, daar is de band tussen god, internet en de realiteit zo sterk, dat je afvraagt of er uberhaupt wel verschil is tussen die drie.