maandag 24 november 2008

Inburgeren

Ik wou dat de brief van Vuxenutbildning over mijn Sfi-cursus (Svenska för invandrare) kwam... Mijn Personnummer had ik al de dag nadat ik hem aanvroeg. En de dag daarna ben ik meteen naar het kantoor van Vuxenutbildning gegaan alwaar men mijn startkwalificaties getest heeft. Maar nu wacht ik dus op de brief die mij gaat vertellen waar en op welke tijdstippen ik de cursus mag volgen.

De Zweedse overheid is erg lokaal georganiseerd. Je betaalt bijvoorbeeld inkomstenbelasting aan je kommun (gemeente) en die belasting kan dus ook verschillen per gemeente. De kommun organiseert ook de inburgering. En wat ik nu zo heerlijk vind, is dat dat zo veel prettiger gaat dan in Nederland. In Nederland móet je inburgeren, je moet je cursus zélf betalen en als je het examen niet haalt, wordt zo je verblijfsvergunning weer ingetrokken. Zweden bewijst dat het ook anders kan.

Men wil hier heel graag dat je inburgert en men beschouwt taal als het belangrijkste middel daarin. Dus krijg je door je kommun een gratis taalcursus aangeboden. Als het nodig is leren ze je zelfs eerst lezen en schrijven. Ook het cursusmateriaal is gratis en er worden verschillende excursies georganiseerd om ook kennis te maken met de Zweedse cultuur. De cursus wordt zowel in voltijd als in deeltijd georganiseerd (dus twee maal per week 's avonds of vijf maal per week 's ochtends of 's middags) en duurt zo lang als nodig is om je fatsoenlijk te kunnen redden in Zweden. Na deze basiscursus kun je verder gaan met Svenska som andraspråk (Zweeds als tweede taal) en er is mij verteld dat je daar zelfs studiefinanciering voor kunt krijgen, maar dat lijkt mij als Hollander toch een sterk verhaal. Maar al met al: dit is toch veel beter! Zo krijg je als immigrant tenminste het gevoel dat je welkom bent.

Ik wil dus beginnen. Er is geen wachtlijst en instromen kan het hele jaar door, maar het kan een paar weken duren voor ze je aanvraag verwerkt hebben. Dus in de tussentijd kan ik mooi wat doen aan de chaos van dozen en losse spullen die nog altijd heerst in ons huis. En straks misschien even de kat uitlaten, maar het sneeuwt hier nog steeds als een gek, dus dat stel ik nog even uit...

Geen opmerkingen: