donderdag 4 december 2008

Peuters

Zweden zijn gek op kinderen. Het stikt er van. Ik heb geen cijfers, maar volgens mij krijgt de gemiddelde Zweedse vrouw meer en vooral jonger kinderen dan wat ik gewend ben in de meeste andere Europese landen. Hangt ongetwijfeld samen met het genereuze ouderschapsverlof en de goede kinderopvang.

Zweden houden ook heel erg van natuur en buiten zijn. Ze bergwandelen, skiën, zeilen en kamperen wat af. Vooral in de zomer natuurlijk, maar ook als het berekoud is.

De combinatie van deze twee leidt er toe dat Zweden vinden dat kinderen buiten horen te spelen. Weer of geen weer. Vorst of geen vorst. Dat is goed voor je. Daar wordt je hard van. Ik vind er zeker wat voor te zeggen.

Overal in de stad zie je dus klasjes van de kinderopvang onderweg. Vooral parken zijn populair. En het is zo'n schattig gezicht: 10 peuters als een soort Michelinmannetjes in skipakjes gehesen. Met een reflecterend geel hesje er overheen voor de zichtbaarheid en om niet kwijt te raken. Lopen is al niet makkelijk als je drie bent. Maar in zo'n skipak valt het helemaal niet mee. Gelukkig doet vallen ook geen pijn met als dat dons. Ik heb alleen wel medelijden met de juffen; denk je in dat je 10 kinderen in drie lagen kleding, mutsen, wantjes en laarzen moet hijsen...

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik wil ze omduwen.