zaterdag 7 november 2009

Wortels

Er is nogal veel aandacht voor borstkanker in Zweden. Terecht natuurlijk. Ernstige ziekte die veel te veel vrouwen treft. De commercialisering van de strijd tegen de ziekte stuit mij hier en daar echter nogal tegen de borst. Deze week kwam ik nietsvermoedend thuis met een kilootje wortels, bleken het anti-borstkanker wortels te zijn. Nu vraag ik je...

Vrije vertaling van de tekst op de verpakking: "door het kopen van deze wortels steun je het Kankerfonds in haar strijd tegen borstkanker met 1,5 kronen". Voor de duidelijkheid: dat is ongeveer 15 eurocent.

Het is natuurlijk heel mooi dat allerlei bedrijven maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar hier bekruipt mij toch het gevoel dat men goedkoop een slaatje probeert te slaan uit de sympathie die consumenten hebben voor onderzoek naar een ernstige ziekte.

Zo irriteerde ik me ook al aan het kledingbedrijf Lindex. Die hebben een speciale "pink collection" gelanceerd. "10% van de winst gaat rechtstreeks naar onderzoek naar borstkanker". Dan denk ik: waarom niet 100% van de winst, als je echt wat wilt doen? Waarom stort je als miljoenen verdienend bedrijf niet gewoon sowieso een fatsoenlijk bedrag in de kas van het kankerfonds? Als je het echt belangrijk vindt.

2 opmerkingen:

Ivar zei

"De commercialisering van de strijd tegen de ziekte stuit mij hier en daar echter nogal tegen de borst."
Pun intended?

Mirte zei

:-) nee, ik zag hem later pas. Heb hem wel bewust niet weggehaald...