zondag 28 februari 2010

Hockey

foto: Andreas Grandin

Gister was ik bij een ijshockeywedstrijd. Een echte derby; Djurgården IF tegen Södertälje SK.
Het was vooral vanuit sociologisch perspectief een interessante exercitie. Die Zweden nemen dat ijshockey namelijk bloedserieus. Het stadion was bovendien niet zo groot dus ik had het genoegen bijna op schoot te zitten bij de hyperfanatieke mannen van de F-side. Volgens mij was het goed dat ik het grootste deel van de liederen niet kon verstaan, want het leek me niet het sportiefste zootje ongeregeld...

Maar grappig was het wel. Erg Amerikaans ook met popcorn, reclame en entertainment tussen de perioden. Het spelletje zelf is veel sneller dan voetbal, veel vuiler ook en minder technisch. Maar wel leuk om naar te kijken door de hoge snelheid en de vele kansen. Voor de Zweden is deze sport minstens zo belangrijk als voetbal.

Over sport gesproken: Zweden doet het behoorlijk goed op de Olympische Spelen, maar qua hockey vielen ze daar nogal tegen. De mannen waren de gevaarlijke outsider, maar werden er in een vrij vroeg stadium uitgeknikkerd door Slowakije. De vrouwen misten helaas net het brons.

Geen opmerkingen: