zaterdag 31 januari 2009

Afval

Vroeger thuis in Friesland was ik eraan gewend dat wij voor alles een aparte afvalbak hadden van de gemeente. Een grote groene en een grote grijze kliko voor respectievelijk gft- en restafval, maar ook een bak voor glas, een bak voor papier, een bak voor blik en een bak met een kinderslot voor klein chemisch afval. Ik geloof dat veel van die bakken voor thuis inmiddels gesneuveld zijn, maar daar zijn dan meestal van die grote op centrale plekken voor in de plaats gekomen.

In Utrecht waren er veel minder bakken, maar ook daar sorteerde ik braaf groen en grijs en bracht glas naar de glasbak en papier naar de papierbak en mijn batterijen naar de supermarkt. Het werd hoe langer hoe overzichtelijker, want in Amsterdam bleken ze geen groenafval in te zamelen en bleef dus alleen nog papier, glas en chemisch afval over.

Nee dan de Zweden. Ik heb deze week punten gescoord voor mijn inburgeringsexamen door een heel keukenkastje leeg te maken en in te delen met zakken en dozen om alles te kunnen sorteren wat ze hier apart recycelen in de återvinning. Naast restafval is dat glas (gekleurd en ongekleurd), blik (blikjes voor drinken hebben statiegeld, de rest kan in een bak), plastic (soms onderverdeeld in zacht plastic en hard plastic en op petflessen zit daarnaast meestal statiegeld), papier (onderverdeeld in papieren verpakkingen en drukwerk) en chemisch afval. En drie keer per jaar wordt een speciale container geplaatst voor grof afval. En ze zijn behoorlijk veeleisend. Enveloppen, post-its en bonnetjes van thermisch papier mogen bijvoorbeeld niet als papier gesorteerd worden. Alsof je als 'hardwerkende Zweed' de hele dag niets anders te doen hebt dan je afval sorteren...

Maar ik ben behoorlijk tevreden met het door mezelf uitgedokterde keukenkastjesysteem. En het moet gezegd dat ze ook wel hun best doen het je gemakkelijk te maken, want op zowat alles wat je koopt staat aangegeven als wat je het moet recycelen. En het is mooi om te weten dat ze er weer mijn wc-papier van gaan maken en dat mijn huis er van verwarmd wordt. In Zweedse steden zijn bijna alle huizen aangesloten op stadsverwarming (fjärrvärme) en 20% van de energie die daarvoor nodig is in heel Zweden wordt gewonnen uit het verbranden van afval. Ze importeren zelfs afval om te verbranden. In Amsterdam zou het hele systeem niet werken, maar het is mooi om te zien dat die Stockholmers kennelijk allemaal braaf en gedetailleerd hun afval sorteren. En vanaf deze week doen wij dus braaf mee.

Geen opmerkingen: