donderdag 27 november 2008

Museum

Nog een week verplichte vakantie, dan kan ik er maar beter van genieten. Dus toog ik gister als echte toerist naar twee Stockholmse musea. Musea: daar lusten die Zweden wel pap van. Je struikelt erover in Stockholm. Amsterdam kan er in dat opzicht natuurlijk ook wat van (ik noem het Pianola Museum en het Appie Baantjer Museum), maar Stockholm heeft zelfs nog meer musea. Ruim 70 stuks is de stad rijk. Leer een volk kennen door haar musea, bijvoorbeeld in het Vin & Sprithistoriska Museet of in Skansen (de Zweedse variant van klompen, tulpen en windmolens).

Maar daar was ik allemaal niet. Ik was eerst in Stockholms Stadsmuseum. Ik hoopte dat dat een soort Amsterdams Historisch zou zijn, en dat probeert het ook wel, maar het kwam niet zo uit de verf, vooral ook doordat driekwart van de opstellingen niet te bezoeken was wegens werkzaamheden... Daarna naar het Historiska Museet dat draait om de Zweedse geschiedenis voor 1500. Veel Vikingen dus. En wat een megahip nieuwerwets museum het was... Overal multimedia en ervaringen voor alle zintuigen. Mooi gedaan wel. En een superverantwoord metaverhaal over de negentiende-eeuwers die al die spullen verzameld en gecategoriseerd hebben en dat hun wereldbeeld dus ook bepaalt hoe wij nu de prehistorie zien. Gelukkig ook gewoon veel oude shit achter glas. Ik ben best een ouderwets meisje...

Maar wat ik eigenlijk wilde vertellen: die Zweden weten wél hoe een museumcafé zou moeten zijn! In Nederland is een museumcafé synoniem voor waterige diepvriesappeltaart en kleffe voorverpakte broodjes kaas. In Zweden krijg je lekker en veel warm eten voor weinig geld. En een all you can eat saladebar. En goed gebak. Kan Amsterdam nog een puntje aan zuigen.

1 opmerking:

Judith Sargentini zei

maar dat driekwart van de tentoonstelling niet te bezoeken is vanwege verbouwing is dat wel weer heel amsterdams.

judith