vrijdag 29 april 2011

Bärlauch


Het paasweekend was heerlijk. Mooie bruiloft inclusief gelukkig bruidspaar. Mijn melkwitte Zweedse winterhuid roodverbrand omdat ik er natuurlijk niet aan gedacht had zonnebrandcreme in te pakken. Nog drie dagen spierpijn in mijn kuiten gehad van het rondslenteren in en rond de Habsburgse paleizen.

De ontdekking van het weekend was echter bärlauch. Dit blijkt dé Oostenrijkse paasdelicatesse bij uitstek te zijn. En nog vegetarisch ook; best bijzonder in het land van de gigantische schnitzels. En laat ik niet vergeten te melden dat ik het superlekker vond!

Het duurde even voor ik ter plekke op mijn mobieltje tevoorschijn gegoogeld had wat het was, maar het blijkt daslook te zijn. Een kruid dat tussen april en mei in het bos groeit, sterk naar knoflook ruikt en subtiel naar knoflook smaakt. De Oostenrijksers maken er vaak soep van maar ik heb ook risotto met bärlauch en pasta met bärlauchpesto gezien.

In het park van slot Laxenburg kwamen we het vervolgens in overvloed tegen.

3 opmerkingen:

Wieke zei

Hee da's grappig! Dat hebben we net gister in Zwitserland ook gegeten! Zelfgeplukt tijdens een wandeling in het Juradal. Kort gebakken in olijfolie, beetje peper, beetje zout, verder heb je niets nodig.
Op Schiermonnikoog maken ze overigens heerlijke daslookkaas.

Oscar zei

Als het later in het seizoen is gaat de smaak vooral in de bloemetjes zitten, en die doen het dan goed in de salade :).

Jan de Laat zei

misschien lees je dit ooit nog..maar daslook groeit in overvloed in het Flevopark..te Amsterdam! Wel erg beschermd...