donderdag 4 juni 2009

Werk

Heeft ze nou al eens een baan? Ze is daar toch al best lang? Wat doet ze eigenlijk?

Misschien denken mensen in Nederland die mij kennen het wel niet eens, maar ik denk het zelf in elk geval nogal vaak de laatste tijd...

Ja, ik ben hier al best lang. Helaas is een baan vinden hier niet makkelijk voor een buitenlander. En verzin maar eens een baan waarvoor je Zweeds niet perfect hoeft te zijn en die een beetje aansluit bij wat ik gedaan heb... Bovendien trof de hele financiële crisis Zweden hard net op het moment dat ik hier aankwam en is de werkeloosheid dus hoog en stijgende. Alle buitenlanders die ik hier ontmoet werken óf Engelstalig in de ICT of doen iets economisch óf zijn werkeloos.

Echter, goed nieuws! Ik was vandaag op gesprek bij Artsen zonder Grenzen Zweden en ik begin daar eind augustus voor vier maanden als stagiair. Dat is uiteraard een onbezoldigde positie, maar het geeft me in elk geval Zweedse werkervaring en contacten die mij daarna hopelijk een echte baan op gaan leveren. En ik kan mijn Zweeds eindelijk eens dagelijks oefenen op echte Zweden. En gewoon heerlijk om weer elke dag wat te doen te hebben. Ik heb voor het eerst in mijn leven aan den lijve ondervonden dat werkeloosheid echt heel erg is.


5 opmerkingen:

Jan-Jaap van Peperstraten zei

Gefeliciteerd!
Een van de redenen dat ik binnenkort naar Nederland terugverhuis is ook de arbeidsmarkt - en dan heb ik geen taalprobleem!
Ik heb nog geprobeerd om mijn lesbevoegdheden hier erkend te krijgen....maar je loopt direct tegen een betonnen muur op. :-(

Wieke zei

Gefeliciteerd! Geen horeca-baantje ergens, wat je eerder van plan was? Of waren daar geen vacatures in...
Kun je al thee bestellen? :)

Mirte zei

@Wieke: haha, gaat steeds beter. Vandaag nog zonder problemen een kopje thee besteld bij een konditori... Horeca is onmogelijk moeilijk momenteel als je weinig ervaring hebt. En ik doe dit trouwens ook veel liever.

Anoniem zei

Hartstikke goed! Zo'n organisatie is vast geen slechte start voor een Zweedse carriere!
Jeanine

Anoniem zei

Wauw Mirte, wat leuk! Gefeliciteerd zeg! Kan me voorstellen dat je hier erg naar uit kijkt!

Groet
Lonneke