zaterdag 17 januari 2009

Schaatsen


Heerlijk geschaatst vandaag! Zonnetje, weinig wind, graad of -2 en vooral spiegelglad diepzwart ijs. Voor dit soort winterse dagen ben ik naar Scandinavië verhuisd! Ik kan eigenlijk helemaal niet zo goed schaatsen. Geboren en getogen in Friesland en dan nauwelijks kunnen schaatsen; ik schaam mij daar best een beetje voor. Het is geen onwil. Er lag gewoon bijna nooit ijs toen ik opgroeide. Maar het leert best snel en ik vind het heerlijk. Moeilijk, maar heerlijk.

We schaatsten op een meer bij ons in de buurt. Vele Zweden maakten ook van deze mooie zaterdagochtend gebruik om te schaatsen. Zij hebben er wel een wat andere opvatting van dan wij Hollanders. Schaatsen is een soort langlaufen, maar dan op ijs. Je doet het ook op langlaufschoenen, waar je ijzers onder klikt. En met stokken. En nog een heleboel equipment: een lange stok om de ijsdikte mee te meten, kniebeschermers (? ik val altijd op mijn kont...) en een veiligheidskoord om je nek.



Geen opmerkingen: