donderdag 5 februari 2009

Lapland

Tot nu toe valt het een beetje tegen met de winter in Stockholm. Niet koud genoeg voor dikke lagen sneeuw en ijs, maar te koud om zonder handschoenen naar buiten te gaan. Vooral erg nat en donker. Dat is toch niet waar je voor naar Zweden verhuist...

Maar vanaf morgen ga ik ontdekken hoe winter in Scandinavië eruit kan zien. Ik vertrek voor een week naar het noordelijkste deel van het Zweden; Lapland (of Lappland op zijn Zweeds). Ik ben nog nooit op wintersport geweest. Ik heb voor zover ik me kan herinneren al mijn winters in Nederland doorgebracht. Ik heb nog nooit geskied of andere enge dingen op winterse hellingen gedaan. Ik verheug me vooral op sneeuw, bergen en hopelijk norrsken...

Het vriendje wist me echter te vertellen dat we momenteel in een zonneminimum zitten (tja, hij is tegenwoordig zonnefysicus, dus hij zal er wel verstand van hebben). Dat betekent dat de zon minder actief is en dus ook minder geladen deeltjes naar de aarde blaast. Aangezien die deeltjes het noorderlicht veroorzaken, is de kans op heftige verschijnselen in de lucht helaas wat minder groot. Ik ga er echter vanuit dat het er ook zonder het noorderlicht best wel mooi kan zijn.

Geen opmerkingen: