zaterdag 30 januari 2010

Winter

Ok, een beetje naieve stadsbewoners waren we misschien wel. Naar het Zweedse platteland verhuizen en dan denken dat dat zonder comfortverlies kan...

We wonen er nu alweer twee weken en juist in die twee weken is de winter pas goed losgebarsten in ons deel van Zweden. -15 graden vertelde de thermometer me vanochtend. En dat is dus al een week of twee.

Afgelopen woensdag stond ik ineens onder een lauwe douche. De boiler, die in de kelder staat, kreeg het niet meer warmgestookt. En lauw douchen, dat is meer dan ik kan hebben om half zeven 's ochtends.

De kou is echter niet eens het lastigste. Sneeuw is namelijk nog erger. Heel veel sneeuw is nog veel erger. Deze week hebben we twee keer ons autootje uit een berg sneeuw moeten graven. De eerste keer hadden we natuurlijk niet eens een schep bij ons...

Bovendien houden ook Zweedse treinen niet van (veel) sneeuw, in tegenstelling tot wat je wel eens in de Nederlandse media hoort. Hier vriezen wissels kennelijk ook vast, want veel vertraging gehad deze week.

Je moet er dus wat voor over hebben, voor buiten wonen. Een positieve noot: ons toch al gave uitzicht is echt wonderschoon met al die sneeuw. Helaas is het echter eigenlijk altijd donker als ik thuis ben...

3 opmerkingen:

werkschuw zei

Oh das wel naar! Maar in de zomer wordt het vast fantastisch.

Oscar zei

Het sneeuwt hier ook nog steeds af en toe. Ik hoop dat het snel wat opklaart in jullie buurt en dat de zon weer acte de presence geeft.

werkschuw zei

Is het binnen nog wel warm te houden?