dinsdag 5 januari 2010

Wolven

Ik heb twee heerlijke weken kerstvakantie in Nederland achter de rug. Altijd een genoegen om er weer te zijn en vooral iedereen weer te zien, ook altijd fijn om daarna weer terug te zijn in mijn eigen huis. De eerste twee dagen werken waren behoorlijk wennen. Het leek wel of ik alles was vergeten. Heerlijk hoe je geheugen in twee werkeloze weken onbelangrijke registers als "wachtwoorden" en "toetsencombinaties" onmiddellijk schoonmaakt en archiveert...

Morgen alweer een vrije dag want men vier hier Driekoningen, Trettondedag jul, oftewel dertiende kerstdag. Ik heb geen kerstboom om te ontmantelen, maar kan mooi wat dozen inpakken want De Verhuizing, Deel III nadert met rasse schreden. 15 januari trekken we in ons nieuwe huisje.

In de tussentijd zijn er natuurlijk legio interessante en blogwaardige zaken gebeurd in Zwöden. Saab failliet en Volvo opgekocht door Chinezen, bijvoorbeeld. Maar waar mijn klomp vooral van brak was de wolvenjacht.

De Riksdag had besloten dat het aantal wolven in Zweden uitgedund diende te worden. Voor het eerst in decennia werd de jacht op wolven in Zweden geopend op 2 januari. Het aantal wolven dient rond de 210 te blijven is het idee. Ruim 10% van de 250 Zweedse wolven, 27 stuks, mocht daarom afgeschoten worden. Meer dan 10.000 (!) jagers registreerden zich, binnen een dag werden de 20 afgeschoten. Bovendien werden nog enkele wolven geraakt maar niet direkt gevonden, dus het aantal ligt waarschijnlijk hoger.

Ik ben geen expert, maar 250 wolven in een gigantisch land als Zweden lijkt mij niet veel. Voor zover ik weet is de wolf een bedreigde diersoort, die moet je koesteren, niet bejagen. Ik lees ook niet regelmatig in de krant dat er wolven mensen aanvallen. Een beetje economische schade (opgegeten schapen) moet je als samenleving voor lief nemen. Uit het natuurloze Nederland komende zeg ik bovendien: wees in godsnaam blij dat je nog echte natuur, inclusief grote roofdieren, hebt en bescherm dat.

Bovendien vind ik het middel, een algemene jacht, helemaal niks. Meer dan tienduizend amateurjagers op twintig wolven... Ik krijg daar een naar gevoel van. Met adrenaline gevulde stoere mannen die Het Kwaad gaan bestrijden. Waarom niet een handvol professionele jagers ingeschakeld? Dan heb je het tenminste in de hand en weet je echt hoeveel wolven er geschoten worden.

De afgelopen dagen woedt er een verhit debat in Zweden, voornamelijk tussen stad en platteland. De mensen uit de stad vinden het belachelijk, zielig en/of overdreven om op wolven te jagen. De plattelanders vinden dat die stedelingen niet moeten zeuren, want die hebben geen wolven in hun achtertuin. Ondertussen daagt de Zweedse roofdierenvereniging de Zweedse regering voor het Europees recht. Zij zijn tegen jacht op bedreigde diersoorten en bovendien was het quotum volgens hen veel te hoog en daarmee in strijd met Europese regels. Dus hopelijk volgend jaar niet in de herhaling.

3 opmerkingen:

Wieke zei

Helemaal mee eens. Vooral het idee dat, ben ik bang, onervaren mensen op die beesten gaan schieten en dus mis gaan schieten, was ook al door mijn hoofd gegaan.

Mirte zei

Er zijn een aantal wolven 'aangeschoten' dus niet dood. Volgens de jagers omdat het zo tyfuskoud was de afgelopen dagen (-15) en ze met koude vingers niet zo goed kunnen richten...

Wieke zei

Ja, zoiets had ik inderdaad ook al gelezen. Heel naar. Ga dan niet, ofzo.