zaterdag 2 oktober 2010

Herfst

Herfstpoes

Hoera! Het is weer herfst! Voor veel Zweden een wat trieste constatering. Het wordt namelijk weer kouder en vooral donkerder. Maar de herfst heeft ook een positief randje. Het najaar is namelijk ook dé tijd om erop uit te trekken en paddenstoelen te verzamelen. Een nationale hobby in Zweden. Cantharellen en trechtercantharellen zijn favoriet.

Ik was nogal verbaasd over de cultuur van uit de natuur eten. Allerhande bessen plukken in het wild, is bijvoorbeeld ook een liefhebberij. Vissen, en in mindere mate jagen, zijn ook veel beoefende activiteiten. Voor de Hollandse stadsbewoner toch een beetje gek, maar het past wel heel erg in de West-Europese trend van ecologie en vooral lokaalgeproduceerd.

Vorig weekend ben ik, om me eens antropologisch wat meer in het fenomeen te verdiepen, met de lokale natuurvriendenvereninging het nabije bos ingegaan om paddenstoelen te verzamelen. Een erg Zweedse ervaring, kan ik u vertellen. En het waren niet eens alleen maar bejaarden die meeliepen. In Zweden is paddenstoelen plukken blijkbaar echt iets voor alle leeftijden.

Maar liefs vijf verschillende eetbare paddestoelen kan ik nu herkennen! Beetje jammer alleen dat de heerlijke cantharellen zo populair zijn dat ze in Stockholm en omgeving nauwelijks meer in het bos te vinden zijn. Daar moet je dus alsnog voor naar de supermarkt.

Zelfgeplukte Zwarte Trompet

2 opmerkingen:

Oscar zei

Vaag genoeg kun je cantharellen in Wenen minstens de helft van het jaar krijgen in de supermarkt of van marktkramen..

Ik dacht altijd dat het seizoensgeboden was, maar daar hebben ze hier iets op gevonden. Ik heb me voor mijn zielsrust maar niet verdiept in de manier waarop ze dan wel tot wasdom komen.

Wieke zei

In Duitsland heb je juist een cantharellenseizoen (juli/augustus), waarin veel restaurants een speciale cantharellenmenukaart hebben. Superlekker. Had je wel lekkere andere paddenstoelen gevonden?
Wat zit Loki er overigens fotogeniek herfstig bij...