zondag 12 december 2010

Lussekatter

Morgen viert Zweden Lucia met kaarsjes, gezang, warme wijn en saffraanbroodjes. Ik red het dit jaar niet om ze te bakken, ik heb namelijk vandaag al een ander bakproject (deel twee van mijn Christmaspudding), maar ik kan de Zweedse Lussekatter van harte aanbevelen. Lekkere zoete broodjes met saffraan, makkelijk te maken met een fantastisch soepel deeg (vanwege veel boter en room). Het recept dat ik vorig jaar gebruikte (in het Engels met mooie foto's) vind je hier.

Voor Zweden is saffraan dé smaak die de hele decembermaand symboliseert. Het duikt dan ook ineens in allerlei producten op. Natuurlijk in veel zoete baksels als koekjes, muffins en zoete broodjes, maar ik heb bijvoorbeeld ook al "saffraanpasta met rivierkreeftjes" op een menu zien staan.

In Nederland maken we bij mijn weet eigenlijk helemaal niets met saffraan erin. Het wordt soms gebruikt als kleurstof in oosterse, vooral Iraanse gerechten, maar daar zitten meestal zoveel specerijen in, dat de subtiele smaak van saffraan volledig verloren gaat. Maar in deze broodjes komt de smaak heel goed uit. Het enige probleem is dat de broodjes nogal snel uitdrogen, dus bakken vlak voor je ze op wilt eten.

2 opmerkingen:

Momo Luna S!gnals zei

Het klinkt erg warm en gezellig allemaal. Ik ken saffraan idd alleen uit oosterse gerechten, ik zal eens op zoek gaan naar het recept voor deze broodjes.

Wieke zei

Saffraan is zo mooi! Ik denk dat ik de Lussekatter binnenkort maar eens ga maken.