Vandaag in DN: na 4 jaar heeft de tolzone rond Stockholm gezorgd voor een stabiele verkeersafname van 18%. In 2005 werd de trängselskatt ingevoerd. Van iedereen die de stad in of uit rijdt van of naar de buitenwijken of de snelweg wordt het nummerbord gescand. Op basis van het tijdstip kost elke passage tussen de 10 en 20 kronen (tussen 1 en 2 euro dus). 20 kronen in de spits, 10 kronen in daluren. Aan het eind van de maand krijgt elke automobilist een acceptgiro thuis.
Toen ik er voor het eerst van hoorde vond ik dat bedrag zo laag. Dat levert toch nooit reactie op? Wat is nou 2 euro? Maar het werkt dus. De eerste drie maanden was er een grote verkeersafname. Meer dan 20% minder auto's. Na drie maanden nam het weer iets toe, maar sindsdien ligt het percentage stabiel op 18% minder autoritten. Daarmee is het voor Stockholm een zeer goedkope manier geweest om de doorstroming en luchtkwaliteit te verbeteren en het aantal files te laten afnemen.
Waar wachten we in Nederland eigenlijk nog op?
1 opmerking:
Wel een beetje jammer dat ze nu voorgesteld hebben om de opbrengsten weer in wegen te investeren...
Een reactie posten