vrijdag 13 maart 2009

Universiteit

De geur van nieuwe boeken, een vers, nog onbeschreven collegeblok, oncomfortabele plastic stoelen, kauwgom onder het tafelblad, prikborden vol met mensen die een kamer zoeken of een vereniging hebben die een activiteit organiseert, jonge mensen die hun best doen er zo bohemien mogelijk uit te zien terwijl ze staan te roken bij de ingang. Kortom: ik was vandaag op de universiteit van Stockholm en dezelfde kinderlijke opwinding die zich altijd van mij meester maakte als ik een nieuw vak begon, was er meteen. Wat hou ik toch van studeren! Ik heb het een tijd niet echt gemist (het trauma van de worsteling met mijn scriptie was misschien nog te vers), maar af en toe begint het weer te kriebelen; ik mis de universiteit! Studeren is ook een van de weinige activiteiten in mijn leven waarbij ik echt het gevoel had; hier ben ik goed in. En soms heb je het als mens gewoon even nodig om je ergens goed in te voelen.

Wat ik deed vandaag op de universiteit? We hadden een klassenuitje om voorlichting te krijgen over het vak Svenska som främmande språk. Een cursus Zweeds als tweede taal waarvoor je aan het eind een papier krijgt dat verklaart dat je Zweeds goed genoeg is om aan hoger onderwijs mee te mogen doen. Helaas willen er elk semester 500 mensen aan meedoen en zijn er maar 130 plekken. Een mooie motivatie om de komende maanden extra goed mijn Zweeds te oefenen, want er is een toelatingsexamen op 19 mei.

foto: Mia Åkermark

1 opmerking:

Evelien zei

wat wil je gaan studeren? wat fijn dat je er nog zin in hebt trouwens, ik heb het ondertussen enorm gezien met studieboeken en het schrijven van verplichte papers.