maandag 6 april 2009

Pasen


De Zweden hebben veel gekke Paastradities. Zo verkoopt elke bloemenwinkel al weken gekleurde veertjes op stokjes, verkleden kinderen zich als heks en steken ze rotjes af met Pasen. Hier en daar worden ook grote vuren aangestoken, o.a. met oude kerstbomen. Dit naast de meer gebruikelijke tradities van Paaseieren verstoppen en Paashazen. En de kleur geel staat natuurlijk centraal.

Allemaal leuk en aardig, maar mij interesseert rond dit soort feestdagen doorgaans vooral het traditionele feestvoedsel. In dit geval word ik daar niet gelukkig van. Chocoladeeieren zijn best lekker maar niet echt bijzonder en verder eten Zweden met Pasen vooral een grote lamsbout. En dat eet ik niet. Meestal moet mijn vaderland het afleggen tegen de Zweden wat voedsel betreft, maar in dit geval heeft het wat beters te bieden; het paasbrood. Heerlijk zacht witbrood met rozijnen en vruchtjes, eventueel nootjes en heel veel plakkerig amandelspijs. Dik boter erop: mmm... En aangezien de Zweden daar niet aan doen, zat er niets anders op dan het zelf te bakken. De Wereldomroep had een prima recept (hoewel ze suggereren dat paasbrood geen spijs heeft *schudt meewarig het hoofd*). En ik moet zeggen dat ik zeer blij ben met het resultaat; twee gigantische paasbroden waarvan er een in tweeen gesneden wordt en de helften gaan morgen naar de andere twee Nederlanders die we hier kennen. Je moet elkaar toch een beetje steunen tussen de barbaren.

1 opmerking:

Tim zei

Was lekker! Dank! :P