donderdag 5 november 2009

Vaccin

Het gaat al sinds de zomer nergens anders meer over. In Zweden deze week weer volop in het nieuws (ik tel alleen de afgelopen twee uur al tien berichten op Google News). De hoogste tijd dus voor een Mexicaanse griep update. Ik schreef er eerder over svininfluensan in Zweden: hier en hier.

Sinds enkele weken is de Zweedse overheid als een gek aan het vaccineren geslagen en ik moet zeggen dat ik behoorlijk onder de indruk ben. In enkele weken hebben al meer dan twee miljoen mensen een gratis inenting gekregen. Allen behorend tot een risicogroep: (chronisch) zieken of zwangere vrouwen. Vanaf deze week kunnen ook "normale" mensen zich laten vaccineren, maar deze week wordt vooral nog voorrang gegeven aan de risicogroepen en kinderen en jongeren.

Natuurlijk wordt er geklaagd, dat blijkt geen typisch Nederlands fenomeen. Na een dip begin oktober in het aantal mensen dat in enquetes aangaf ingeënt te willen worden, lijkt iedereen nu het daadwerkelijk begonnen is ineens weer mee te willen doen. Lange wachtrijen dus en vaccins die overal op zijn. Mensen moeten echter niet zeiken, zoals bekend komen de vaccins niet allemaal tegelijk. Zweden ontvangt volgens plan tussen de 1 en 2 miljoen vaccins per week. Kwestie van geduld dus en voorlopig lijkt de grootste inentingscampagne uit de geschiedenis van het land behoorlijk volgens de planning te verlopen.

Ondertussen heb ik besloten het aan me voorbij te laten gaan. Ik ben immers jong en gezond en bovendien bang voor naalden. Ik ga mezelf de stress besparen en gun een of ander kind mijn twee doses.

Geen opmerkingen: